Kost

 

Det är komplicerat att genomföra kliniska koststudier eftersom patienterna ofta har svårt att följa den kost som ska undersökas.  Det tar dessutom lång tid innan en kostomställning ger effekt. De studier som finns är framför allt utförda på personer med reumatoid artrit (RA) och i mindre utsträckning på personer med ankyloserande spondylit (AS) och systemisk lupus erythematosus (SLE).

Ät fisk minst ett par gånger i veckan, annars rekommenderas ett tillskott av fiskolja. För personer med riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar rekommenderas en medelhavsliknande kost med mycket antiinflammatoriskt omega-3-fett. För personer med benskörhet (osteoporos) är det viktigt med en kalcium- och D-vitaminrik kost. Dessa råd baseras på studier med RA-patienter eftersom det inte finns tillräckligt med vetenskapligt stöd för kostintag vid andra diagnoser.

 

Källa: Reumatikerförbundet.org



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Line

På bloggen tjatar jag om precis allt! Det jag anser att jag är bra på, saker som ligger varmt om hjärtat, men även saker jag kanske egentligen borde hålla tassarna ifrån. Enjoy.

RSS 2.0