Reumatism

 
 
 
 
 
Reumatism är ett samlingsnamn för en mängd sjukdomar i lederna såsom ledgångsreumatism, reumatoid artrit (RA), ledsvikt och artros (ledförslitning). Ett vanligt symtom vid reumatism är att leder blir stela. De kan svullna upp, bli inflammerade och värka. Besvären börjar oftast i de mindre lederna som tex fingar och händer. Problemen går över, men de kan också återkomma. Med tiden tar lederna allt större skada och rörligheten kan försämras.
 

Ledgångsreumatism innebär att man har en inflammation i lederna. Inflammationen kan ge skador som gör att leden fungerar allt sämre, samtidigt som musklerna runt den blir svagare.

Man vet inte säkert vad som orsakar ledgångsreumatism, men flera olika faktorer samverkar, som viss ärftlighet, hormoner och rökning.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Line

På bloggen tjatar jag om precis allt! Det jag anser att jag är bra på, saker som ligger varmt om hjärtat, men även saker jag kanske egentligen borde hålla tassarna ifrån. Enjoy.

RSS 2.0